onsdag 24 oktober 2012

Insamling till riktig champagne!

Det rapporteras att det översta VIP-skiktet av SAS resenärer är i uppror sedan flygbolaget bytt sin gratischampagne till ett mousserade vin, det vill säga samma sak men inte från regionen Champagne. 

Undertecknad är skakad i grunden av de prövningar de onödigt rika tvingas genomlida i vår tid. Plötsligt känns skenande brottslighet, ett allt mer fragmenterat Sverige och ett EU som i rasande takt plundrar oss på tillgångar och självbestämmande så futtigt. Hur kunde jag missa vår tids stora fråga? 

Dessutom borde SAS ha tänkt igenom vilka konsekvenser det här kan få globalt sett. När totalitära regimer runt om i världen får kännedom om saken kommer de säkert att utsätta sina politiska fångar för samma grymma behandling. Då blir det adjöss med Dom Perignon 1995 i fängelsehålan och istället plockas en sorgsen Piper-Heidsieck 1988 fram till gåsleverpatén. Vem kan klandra den dissident som bryter ihop fullständigt och avslöjar sina kamrater efter sådan behandling? Telias näsgnuggande med despoter bleknar i jämförelse. 



Jag känner er smärta, VIP-resenärer!

Vi borde starta en insamling, för inget är ju mer hjärtskärande än när överklassbrackor får sitt bubbel ur plastflaskor. 

Därför uppmanar undertecknad alla att klicka på donationsknappen uppe till höger och ge generöst! När jag blivit tillräckligt rik på alla donationer så blir jag Pandionmedlem och kommer sedan att tömma vredens skålar över SAS i form av syrliga e-brev och indignerade fnysningar när ämnet kommer på tal. 

Innan dess kommer dock donationerna att behöva täcka vissa omkostnader. Undertecknad måste till att börja vänja sina smaklökar vid exklusiv champagne så att jag på ett trovärdigt sätt kan rygga tillbaks i fasa när jag råkar dricka mousserande vin i SAS-loungen. 

Vidare så behövs en personlig coach som ska hjälpa mig välja rätt sorts röda byxor att ha på mina resor. Ni vet, de där som anses såååå fräna på Östermalm i Stockholm men som ger byfånevibbar i resten av världen. Frisyrgelé för backslick och pastellfärgade sidenslipsar kostar en förmögenhet, så lägg till en nolla på det beloppet du tänkte ge och återkom gärna om någon vecka och fyll på. 

Givetvis kommer jag att leda en proteströrelse i folklig grekisk anda med garden partys på moderna museet och soaréer på Operakällaren. Där kommer det minsann att serveras riktig champagne och rasslas med pärlhalsbanden om kravallpolisen vågar visa sig. Då kommer de att darra i sina skor.

Det här kan vara början på något stort...

Allra underdånigast,
K


SvD Näringsliv, DN, GP, AB, AB, Barometern, SMP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar