fredag 14 september 2012

Tolerans kräver tystnad


Det är tydligt att man allt mer inom media försöker återta åsiktsmonopolet genom att ta bort möjligheterna till kommentarer och blogglänkningar till sina hemsidor. Senast ut var Newsmill med att helt stänga ner sin kommentarsfunktion men även DN, Aftonbladet och SVT/SR med flera har strypt stort sett allt utom det debila twittrandet. Twittrandet domineras till stor del av medievänstern i Stockholms innerstad och har blivit en erzatsopinion när man vill ge skenet av att en "twitterstorm" (20-50 inlägg) är ett uttryck för folkets vilja.

Det man får kommentera eller länka blogginlägg till är banaliteter eller sådant där våra åsikter ändå inte har någon påverkan, som Eurons framtid. För en blogg som den här är det uppenbart att en stor del av trafiken försvinner när man inte längre kan länka till intressanta nyheter, men när det gäller Avpixlat så har den etablerat sig som den största oberoende nyhetsgranskaren och ju mer etablissemanget ljuger och manipulerar desto fler läsare får Avpixlat.

När skymningen tilltar över det offentliga samtalet i Sverige så är det i alla fall en liten tröst.

Allra underdånigast,
K

5 kommentarer:

  1. Ja, jag upptäckte igår att alla mina kommentarer på SVT Debatt raderas automatiskt när jag postat dem. Jag märker det inte själv utan det ser ut på min skärm som om de blivit postade. Men uppdaterar jag sidan med F5-tangenten så existerar de inte.

    Det är en oerhört skrämmande känsla, den känsla som jag tror att folk hade i forna DDR. En smygcensur som inte meddelas utan man hålls i god tro om att ens inlägg syns.

    Jag mår mer och mer illa av det här samhället och vi måste med gemensamma krafter sprida informationen bland fotfolket om att t ex Avpixlat finns. Jag stärks mer och mer i detta arbete allteftersom yttrandefriheten och kommentarsmöjligheterna stryps. Jag funderar på att köpa en Avpixlat-t-shirt och gå omkring och demonstrativ agera reklampelare för det fria ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattar din tanke Cavatus, men jag skulle ändå vilja avråda, du kommer att bli nerklubbad.

      Radera
  2. När blev yttrandefrihet synonymt med främlingsfientlighet?

    SvaraRadera
  3. Yttrandefriheten måste begränsas när mångkultur blir religion. Skiljer sig befolkningens grundläggande värderingar åt allt för mycket leder det till konflikter. Då använder eliten rättsapparat och medier för att skambelägga eller förbjuda vissa åsikter.

    SvaraRadera
  4. @Cavatus. Jag får instämma med MG och uttrycka min beundran för din övertygelse, men den åsiktsfrihet som borde vara en självklarhet är idag något man kan bli ihjälslagen för. Du gör långt större nytta som nätrebell än grönsak på något sjukhus med sparbeting.

    Tack till alla som läser och kommenterar!

    SvaraRadera