tisdag 18 januari 2011

Under strecket om Sharia

I SvD:s Under Strecket finns en intressant artikel om Sharia med fokus på kvinnors rättigheter, eller snarare avsaknad av dem. De hade marginellt bättre status än slavar. Det är som bekant en kvinnosyn som fortfarande i härskar många delar av den muslimska världen.

Jag ska egentligen inte föregripa artikeln om någon kommer till bloggen utan att ha läst den först. Den är värd att läsas i sin helhet.

Den är inte bara intressant att läsas för sitt innehåll utan också för att den publiceras i en av Sveriges största dagstidningar. Den som har följt debatten vet att även de mest timida men sanningsenliga analyser av Islam riskerat att brännmärkas som islamofobi. Jag tvivlar på att den alls kunnat publiceras i etablissemangsmedia för bara något år eller två sedan.

Det som däremot fick mig att nästan trilla av stolen var när jag såg vem som skrivit artikeln. Carl Rudbeck. För något decennium sedan var han borgerlighetens poster boy för kulturberikning (se klippen nedan). Nu ska jag inte älta gamla försyndelser utan istället lyfta på hatten för en artikel som är ljusår från pk-klyschorna han saluförde på den tiden.


 

2 kommentarer:

  1. Det kanske tog honom ett tag att inse sitt fel?

    Sålänge de inser sina misstag tycker jag att man ska vara glad :)

    SvaraRadera
  2. Jag vet ju inte i vilken utsträckning han har bytt åsikt i övrigt, men det går knappast att beskriva invandringen så oproblematiskt som han gjorde då när man skrivit en artikel som tar upp den andra största religionen i Sverige idag.

    SvaraRadera